Veel interrelationele problemen zouden voorkomen kunnen worden door heldere communicatie. Misverstanden voortkomend uit niet gecheckte aannames kunnen leiden tot grote irritatie. De kunst is dan niet persoonlijk te worden maar om oprecht te proberen de ander te begrijpen. Een handig middel hierbij is de Communicatiemuur* :
Bedoeld is nog niet Gezegd
Gezegd is nog niet Gehoord
Gehoord is nog niet Begrepen
Begrepen is nog niet Akkoord
Akkoord is nog niet Gedaan
*Deveaux en de Sadeleer 1993
Zeker bij mensen van een heel verschillende achtergrond, lees referentiekader, kan dit tot problemen leiden. Neem bv. een webdesigner en een klant die geen ICT/Webdesign kennis heeft. De éen doet suggesties die de ander niet waardeert, er wordt een compromis bereikt. Andere aanpassingen worden gevraagd. En daar begint de frictie…ieder z’n vakgebied .. Geen erkenning maar ergernis dat de ander niet doet wat de één wil….en omgekeerd. Het is dan van fundamenteel belang om terug te gaan naar de communicatie(muur) en uit te vinden wat de ander bedoelt. De valkuil is om persoonlijk te worden en de ander van halsstarrig gedrag te beschuldigen en andere negatieve uitlatingen over de persoon te doen. Hierbij wordt voorbij gegaan